Sondevoeding aanvragen in 7 stappen

Sondevoeding aanvragen bij Sorgente: in 7 stappen thuis bij jouw patiënt
Jouw patiënt heeft sondevoeding nodig. Om de levering van de noodzakelijke sondevoeding en toebehoren – volgens de door jou ingevulde verklaring dieetpreparaten en bijlage toebehoren – zo snel mogelijk bij de patiënt thuis te bezorgen, hebben we een stappenplan ontwikkeld. Dat delen we graag met jou. Hieronder staan de 7 stappen van aanvraag tot eventuele verlenging van de verklaring dieetpreparaten en bijlage toebehoren.
- Bepaal de toedieningsroute en plaatsing van de sonde
- Bepaal de juiste voeding en toedieningswijze
- Vul de aanvraag in via het DAS
- Sorgente neemt telefonisch contact op met jouw patiënt*
- Levering sondevoeding en materialen, indien nodig uitvoering instructie
- Herhaalbestelling door patiënt na de eerste levering
- Sondevoeding: verlengen, wijzigen of stoppen
* Op de dag van de aanvraag.
Vanaf stap 4 nemen wij de zorg voor de levering van de sondevoeding en toebehoren van je over. Hieronder leggen we ook die stappen uit: zo weet je precies wat er ná de aanvraag via het DAS (Digitaal Aanvraagsysteem Sorgente) gebeurt.
1. Bepaal de toedieningsroute en plaatsing van de sonde
Welk type sonde heeft jouw patiënt nodig: een neusmaagsonde, een button of een gastrostomiesonde (g-tube)? Dit bepaal jij, eventueel samen met de specialist.
De plaatsing van de sonde gebeurt in het ziekenhuis of bij de patiënt thuis. Goed om te weten: onze ervaren gespecialiseerde voedingsverpleegkundigen kunnen de sonde in de thuissituatie plaatsen. Hiervoor is wel een uitvoeringsverzoek nodig (zie stap 3 aanvraag invullen DAS). Lees meer over onze gespecialiseerde voedingsverpleegkundigen.
2. Bepaal de juiste sondevoeding en toedieningswijze
Bereken de voedingsbehoefte van je patiënt en bepaal de juiste soort én hoeveelheid sondevoeding. Met ons Sondevoedingskompas kun je sondevoedingen, verkrijgbaar bij Sorgente, met elkaar vergelijken.
Tip: houd bij het bepalen van de juiste voeding ook rekening met praktische zaken zoals de verpakkingshoeveelheid, de toedieningswijze (portie of pomp), het opbouwschema en eventuele voedselallergieën/-intoleranties.
Er zijn drie verschillende mogelijkheden om sondevoeding toe te dienen: continu, intermitterend of per portie (bolus). Bepaal welke toedieningswijze het best passend is bij de situatie van de patiënt.
3. Vul de aanvraag in: DAS
De volgende stap brengt je naar het DAS.
Voor de aanvraag van sondevoeding en toebehoren vul je de volgende formulieren in:
- Verklaring dieetpreparaten – voor het aanvragen van de voorgeschreven sondevoeding. Hierbij heb je de keuze om op merk óf generiek aan te vragen. Schrijf je de medische voeding generiek voor, dan kiest de medewerker van het Klantenteam Sondevoeding voor een merk.
- Bijlage toebehoren – voor het aanvragen van toebehoren en, indien gewenst, een instructie sondevoeding.
- Uitvoeringsverzoek* (indien nodig) – voor het aanvragen van een medisch technische handeling zoals het plaatsen van een neus-maagsonde in de thuissituatie. Voor het uitvoeringsverzoek is een handtekening van (of in opdracht van) de arts / specialist nodig.
*Medisch technische handelingen kunnen maximaal drie keer worden aangevraagd bij Sorgente voor één patiënt. Dit betreft planbare zorg.
DAS-account
Heb je nog geen DAS- account? Maak snel en gemakkelijk een account aan:
- Ga naar het DAS.
- Vul de gegevens in.
- Je ontvangt dezelfde dag (op werkdagen) jouw inlogcodes. Let op: zorg dat je jouw AGB code bij de hand hebt
4. Telefonisch contact patiënt en Sorgente
Zodra de aanvraag is ingediend, neemt het Klantenteam Sondevoeding telefonisch contact op met de patiënt. Zo weet jouw patiënt precies wat hij of zij kan verwachten en hoe we te bereiken zijn. Wanneer er geen instructie plaatsvindt, stemmen we de levering van de sondevoeding met elkaar af. Bij geen gehoor sturen we alvast een pakket voor twee weken op.
5. Levering sondevoeding en materialen
PostNL levert de sondevoeding binnen 24 uur aan huis. Heb je een instructie aangevraagd? Dan neemt onze voedingsverpleegkundige de bestelde sondevoeding en toebehoren mee.
6. Bestelling na de eerste levering
Na de eerste levering kan jouw patiënt in onze webwinkel bestellen. Hiervoor moet hij of zij eenmalig een account aanmaken. Natuurlijk kan de patiënt ook een bestelling plaatsen via het Klantenteam Sondevoeding.
Vlak na de eerste levering neemt een medewerker van het Klantenteam Sondevoeding of een voedingsverpleegkundige contact op om te vragen hoe het gaat, vragen te beantwoorden en om de eerste herhaalbestelling te plaatsen.
7. Sondevoeding: verlengen, wijzigen of stoppen
Verloopt de aanvraag? Dat kun je zien via het DAS. Hier kun je de verklaring dieetpreparaten verlengen en/of wijzigen. Stopt de sondevoeding? Laat ons dat snel weten. Wij zorgen ervoor dat de pomp retour komt en we zetten de facturatie stop.
Goed om te weten: als de verklaring dieetpreparaten verloopt dan informeren we jouw patiënt daar twee weken van tevoren over. Deze mededeling is ook zichtbaar in ‘Mijn Sorgente’ (online omgeving) van jouw patiënt. Verder staat deze informatie ook op de pakbon.
Heb je een (product)inhoudelijke vraag over sondevoeding? Of kunnen we je helpen bij het doen van een aanvraag in het DAS?
Neem dan contact op met de Diëtistenlijn via 030 – 634 62 66 of dietist@sorgente.nl.
We helpen je graag snel verder.