Vraag en antwoord over onze dienstverlening
1. Beschikt Sorgente over voldoende voorraad?
Sorgente beschikt op dit moment over voldoende voorraad om jouw patiënt te voorzien van de maandelijkse hoeveelheid voeding en toebehoren. Dat is meteen ook de maximale hoeveelheid die zij kunnen bestellen. We zijn namelijk gebonden aan de voorschriften van de zorgverzekeraars. Extra bestellen is dus niet mogelijk. Maar ook niet nodig. We werken nauw samen met onze leveranciers om onze voorraad op peil te houden.
2. Heeft deze situatie gevolgen voor de bezorgdag of retouren?

Afhankelijk van de drukte bij PostNL vindt de bezorging plaats op de afgesproken dag. De postbezorgers bezorgen contactloos. Zij houden 1,5 meter afstand van de ontvanger. Voeding mag volgens de retourvoorwaarden gewoon retour komen. Voor het retourneren van een voedingspomp geldt een aangepaste werkwijze. Neem hiervoor contact op met het Klantenteam Sondevoeding.
3. Hoe is Sorgente bereikbaar?
Onze medewerkers zijn – tijdens de gebruikelijke openingstijden – bereikbaar via telefoon en mail. Onze Klantenteams staan onze klanten zo goed mogelijk te woord. Heb jij zelf een vraag? Leg die gerust aan ons voor.
4. Welke richtlijnen volgt Sorgente?
Ter bescherming van onze medewerkers en patiënten volgen we de richtlijnen van het RIVM. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering van een instructie en/of medisch technische handeling.
5. Welke werkwijze hanteert Sorgente bij een patiënt niet verdacht van Corona?
Bij voorkeur voeren we een instructie bij de patiënt thuis uit. Er is maximaal één persoon aanwezig bij de instructie. Zoals je van ons gewend bent nemen onze voedingsverpleegkundigen de voedingspomp, toebehoren en sondevoeding meteen mee. Verder kan Sorgente bij de patiënt thuis een medisch technische handeling uitvoeren. We beschikken over de benodigde beschermende materialen.
6. Wat is de werkwijze bij een Corona patiënt (of verdacht van)?
Bij een Corona patiënt (of verdacht van) heeft het verzorgen van een telefonische instructie de voorkeur. Voorafgaand aan deze instructie adviseren we de patiënt om onze instructievideo’s te bekijken.
Wanneer het niet anders kan, voeren we een instructie en/of medisch technische handeling bij de patiënt met Corona (of verdacht van) thuis uit. Hiervoor gelden de volgende extra maatregelen:
- Er is maximaal één persoon aanwezig bij een instructie
- De aanvraag voor een uitvoeringsverzoek bij een patiënt met Corona (of verdacht van) dient 48 uur van te voren ingediend te worden.
- Om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt vragen wij je om telefonisch contact op te nemen met het klantenteam Sondevoeding. Zij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.00 en 18.00 uur via telefoonnummer 030-634 62 69.
Wij rekenen op jouw begrip en danken je voor de medewerking.
Voedingszorg bij COVID-19
Preventie, herkenning en behandeling van ondervoeding bij COVID-19 is van belang in alle sectoren van de zorg. Dit blijkt uit het COVOED onderzoek dat in april 2021 is gepubliceerd. De belangrijkste resultaten over het onderzoek naar voedingsproblemen bij COVID-19 zijn weergegeven in een infographic.
Wil je hier meer over weten? Lees het artikel in het trijdschrift Clinical Nutrition ESPEN of bekijk de video.
Voedingsadvies coronapatiënt
Voor actuele informatie over de dieetbehandeling van coronapatiënten verwijzen we je door naar het Coronadossier van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten. Hier vind je informatie over onder andere patiëntenzorg, voedingsbeleid en herstelzorg bij COVID-19.
