“82% van onze medewerkers heeft plezier in het werk”

| Laatste nieuws

Wat doet Sorgente voor de duurzame inzetbaarheid van medewerkers? En wat gaat de organisatie nog verder verbeteren om het medewerkersplezier naar een nog hoger niveau te tillen? Directeur Monique Klepke en HR-manager Ingrid Koppers geven antwoord.

Ingrid: “Regelmatig krijgen we de vraag waarom werkplezier deel uitmaakt van onze bedrijfsstrategie. Voor ons is dat niet meer dan logisch. Medewerkers bepalen tenslotte ons resultaat. Als onze mensen niet goed in hun vel zitten, kunnen zij onze klanten ook niet goed helpen. Daarom vinden we het belangrijk om voor elkaar te zorgen.” Daarin lijkt Sorgente goed te slagen. Monique: “We hebben net weer ons halfjaarlijkse medewerkerstevredenheidsonderzoek laten uitvoeren. De stelling ‘Ik heb plezier in mijn werk’ krijgt van 82% van de medewerkers een volmondig ja. 85% voelt zich bij ons thuis en 81% ervaart de vrijheid om de eigen mening te geven. Zelfs 95% ervaart zingeving in het werk, omdat het bijdraagt aan het resultaat van Sorgente. Dat zijn ontzettend mooie scores.”

Oog voor sfeer en werkplezier

Ingrid weet wel waarin de kracht van Sorgente als werkgever schuilt: “Natuurlijk hebben we oog voor marktconforme arbeidsvoorwaarden en arbo-omstandigheden, maar we houden ons ook nadrukkelijk bezig met de sfeer en het werkplezier. Samen creëren we een cultuur waarin het prettig en leuk is om met elkaar te werken.”

“Dat zit ‘m bijvoorbeeld in het vieren en delen van successen. Krijgen we een compliment van een klant, dan kan iedereen dat op intranet lezen. Is er een orderrecord, dan trakteren we op een lekkernij.” Monique voegt toe: “Je kan niet genoeg vieren. Sommige bedrijven schaffen het verjaardagscadeau af. Wij vieren juist alles. Sinterklaas, Kerstmis, Pasen en vanaf 2025 ook het Suikerfeest. Mensen verdienen het dat je als werkgever in ze investeert.”

Het succes van Sorgente ligt volgens Monique ook in het feit dat werkgever en werknemers hetzelfde doel nastreven. Monique: “Onze medewerkers willen graag goed voor hun klanten zorgen. Wij willen dat ook. Daarom ligt onze focus vooral bij de klanttevredenheid. Medewerkers willen doen wat zij aan klanten beloven. Wij als management doen wat wij aan onze medewerkers beloven.”

Veilig en gezond werken

Behalve werkplezier zet Sorgente ook in op een veilige en gezonde werkomgeving. Van voedzame en betaalbare lunch tot en met bedrijfskleding en hoog-laagbureaus – er is aandacht voor de details. Ingrid: “En neem vooral ook ons mooie pand, waar het aangenaam en veilig werken is.”

Monique ziet dat die extra aandacht voor de werkomgeving zich terugbetaalt: “Bezoekers valt bijvoorbeeld op hoe keurig ons magazijn is. Dat komt waarschijnlijk ook, omdat de mensen die er werken, trots zijn op wat ze doen en omdat ze veel zelfstandigheid in hun werk ervaren. We zijn hier wars van hiërarchie. Elke schakel is belangrijk.”

Goed geïnformeerd

De ervaring van werkplezier begint bij Sorgente met een zorgvuldige start. Ingrid: “Tijdens een uitgebreide introductieperiode leert elke nieuwe medewerker het reilen en zeilen van ons bedrijf kennen. We gaan niet alleen in op de inhoud van onze dienstverlening, maar ook op zaken als veilig en gezond werken. Waarin schuilen de kleine en grote gevaren? Bij wie kun je terecht als het niet goed met je gaat? Met een leidinggevende die dicht bij de medewerkers staat, een coach, een vertrouwenspersoon en een BHV-team hebben we oog voor de fysieke en mentale gezondheid.”

Goede informatie is volgens Monique niet alleen belangrijk bij de start, maar tijdens de hele loopbaan: “Eigenlijk willen we zo transparant mogelijk zijn over alles. Daarom komen we maandelijks met een businessupdate waarin we de voortgang en tal van praktische en veiligheidszaken behandelen.”

“Aan het begin van het jaar krijgen alle medewerkers een boekje thuis met onze ambities voor dat jaar. We kiezen voor een papieren boekje, zodat het thuisfront kan meelezen en meeleven. Verder geven we per kwartaal een update van het resultaat. Wij beloven medewerkers resultaatafhankelijke extra’s. Willen ze daarvoor gaan, dan moeten ze wel weten waar we staan. Hoe eerlijker en opener wij zijn, hoe meer vertrouwen er is in het bedrijf én hoe veiliger medewerkers zich voelen.”

In hun kracht

Met zoveel initiatieven op het gebied van medewerkersplezier rijst bijna de vraag of er nog iets te verbeteren valt. Toch ziet Sorgente daar nog mogelijkheden. Ingrid: “In autonomie kunnen we nog wel stappen maken. Onze functiebeschrijvingen zijn resultaatgericht beschreven, maar ervaren mensen wel voldoende vrijheid om hun werk naar eigen inzicht te doen? We kijken daarnaar om hen nog meer in hun kracht te zetten. Ook managers kunnen we daarin nog beter meenemen.”

Ander aandachtspunt is de thuiswerksituatie. Monique: “Het thuiswerken heeft een hoge vlucht genomen. Ook bij ons is er een groep medewerkers die dat vaker doet. De afgelopen jaren hebben we veel tijd gestoken in de informatievoorziening naar deze groep. Ook was er aandacht voor de arboaspecten van de thuiswerkplek. Nu kijken we of we die plek nog verder kunnen optimaliseren. We willen dat medewerkers er goed bij zitten – of staan.”

Toegevoegde waarde

Met de continue aandacht voor medewerkersplezier en -veiligheid heeft Sorgente een stevige troef in handen op de arbeidsmarkt. “Medewerkers, zeker de nieuwe generatie, vinden het belangrijk om werk te doen dat toegevoegde waarde heeft voor andere mensen. In ons geval zetten zij zich in voor mensen die medische voeding nodig hebben. Wij faciliteren hen graag om dat goed, veilig en met plezier te doen. En dat blijven we doen. Zo blijven we ook voor de toekomst een aantrekkelijke werkgever.”