“Onze online bestelhulp helpt verspilling tegen te gaan”
| UncategorizedHoe kun je duurzaam opereren en tegelijkertijd zorggelden zo zorgvuldig mogelijk besteden? Als recent ondertekenaar van de Green Deal Duurzame Zorg zet Sorgente zich daar graag voor in. Commercieel directeur Marjon van der Looij en manager B-to-C Nicole van Veldhuizen vertellen over de inspanningen van Sorgente voor doelmatige zorg.
Marjon: “We willen niet alleen zuiniger omspringen met de wereld, maar ook met de financiële middelen die er in dit land zijn voor gezondheidszorg. Met de stijgende zorgkosten moeten we die gelden met z’n allen slimmer verdelen. Als specialist in medische voeding dragen wij ons steentje bij aan passende en duurzame zorg. Zo nemen we bijvoorbeeld maatregelen die verspilling voorkomen en onze CO2-uitstoot terugdringen.”
Minder fouten, minder verspilling
Goed voorbeeld vormt de online bestelhulp binnen de webshop van Sorgente. Nicole legt uit: “Alle klanten die starten met medische voeding, krijgen informatie over het gebruik en het bestellen van medische voeding. Immers het is belangrijk ervoor te zorgen dat de klant het juiste bestelt. Met onze online bestelhulp maken we dat voor klanten makkelijk. De klant doorloopt verschillende stappen om tot de juiste bestelling te komen. Hierdoor hebben we minder retouren wat minder verspilling betekent, maar ook een betere compliance omdat klanten de optimale hoeveelheid in huis hebben”.
Minder zendingen, minder CO2-uitstoot:
“Voordat we met de bestelhulp begonnen, hadden we veel kleine orders. Doordat klanten onbewust te weinig of niet alle producten ineens bestelden, deden ze namelijk vaker een bestelling. Gevolg: een hoog verbruik van verpakkingsmaterialen en veel transportopdrachten. Dankzij de bestelhulp kunnen we het aantal zendingen bij de meeste klanten beperken tot één zending per maand.”
Volgens Nicole is één zending per maand ook prettiger voor de klant: “De klant hoeft nog maar eens per maand een bestelling te plaatsen en één dag hiervoor thuis te zijn. De bestelhulp geeft precies aan hoeveel procent van de maandelijkse voeding in de winkelwagen zit. Zo bestelt de klant precies genoeg.” Daarnaast wordt de klant herinnerd aan de benodigde toebehoren bij sondevoeding. Ook dat reduceert de hoeveelheid zendingen.
Met hulp van arts en diëtist
Niet alleen aan de kant van de klant voorkomt Sorgente verspilling, ook de verwijzers dragen er aan bij. “Iedere klant moet beschikken over een ‘verklaring dieetpreparaten’. De arts of diëtist kan de benodigde medische voeding voor een patiënt makkelijk via het Digitaal Aanvraag systeem van Sorgente invoeren.
Soms wijzigt het dieetvoorschrift. Ook daarop speelt Sorgente duurzaam in. Marjon: “Binnen veertien dagen na de bestelling kunnen wij producten nog terugnemen en crediteren bij de zorgverzekeraar. Dat is uiteraard een streng gecontroleerd traject.”
Verder verbeteren
Wat nu goed is, kan morgen altijd nog beter. Dat geldt ook voor de online bestelhulp, vinden ze bij Sorgente. Nicole: “We houden constant een vinger aan de pols. We betrekken de klant bij de ontwikkelingen van de tool en doen regelmatig marktonderzoek. Klanten zijn over het algemeen erg tevreden: we halen ieder klanttevredenheidsonderzoek een dikke acht.”
Uitbreiding
Marjon: “Voor meer dan de helft van ons assortiment kunnen klanten nu al de bestelhulp gebruiken. Telkens komen daar nieuwe product- en klantgroepen bij. Zo hebben we onlangs – op veler verzoek van jonge ouders – de dieetzuigelingenvoeding toegevoegd. Iedere uitbreiding in de online bestelhulp betekent weer minder retouren. Nu zitten we op zo’n 2% retouren en dat willen we nog verder omlaag brengen.
Ook in technische zin blijft Sorgente optimaliseren: “Nog dit jaar zal onze website aan de WCAG, de wet rondom webtoegankelijkheid, voldoen. Wij vinden dat we ook in dat soort zaken voorop moeten lopen.” Hierdoor kunnen nog meer klanten gebruik gaan maken van de bestelhulp.
Meer doen aan groene en passende zorg
Om de doelmatigheid en duurzaamheid naar een nog hoger niveau te tillen, kijken alle expertises binnen Sorgente voor verbeteringen verder dan alleen de online bestelhulp. Marjon: “We onderzoeken nu bijvoorbeeld of het wellicht mogelijk is om bepaalde toebehoren bij medische voeding langer dan één keer te gebruiken. Ook stellen we onszelf – en producenten – de vraag of we sommige materialen bijvoorbeeld kunnen hergebruiken. Over de resultaten hiervan communiceren we in een later stadium.”
Hoewel besparingsinitiatieven van invloed kunnen zijn op het resultaat, zet Sorgente er onverminderd op in. Marjon: “Wij geloven dat als je goede kwaliteit levert en daarnaast duurzaam en doelmatig werkt, dit altijd bijdraagt aan ons succes.”
Zorgkwaliteit, doelmatigheid en duurzaamheid
“Bij Sorgente staat kwaliteit op nummer 1. Wij vinden het vanzelfsprekend dat we ook oog hebben voor de wereld om ons heen. Dat zijn we aan onze reputatie als specialist in medische voeding verplicht. Wij zijn sowieso blij dat steeds meer partijen om ons heen ook hun verantwoordelijkheid in zorgkwaliteit, doelmatigheid en duurzaamheid nemen en de Green Deal Duurzame Zorg ondertekenen.”