Het verhaal achter de oprichting van Sorgente

“Dat kan anders”, dachten ze. Daarom gingen Monique Klepke, Marjon van der Looij en Marian Noorthoek in 1997 het avontuur aan om zich als eerste bedrijf in Nederland te specialiseren in het leveren van medische voeding thuis.

Oprichters Marian Marjon en Monique in het magazijn van Sorgente.

In die tijd verbleven patiënten langer in het ziekenhuis, omdat het gebruik van medische voeding thuis niet goed was georganiseerd. Medische voeding was alleen via de apotheek verkrijgbaar en bij vragen of complicaties met de voeding of voedingspomp, moesten patiënten terug naar het ziekenhuis. Verre van optimaal! Sorgente bracht daarin verandering door zich te specialiseren.

Kwalitatieve voedingszorg

“Ons doel was toen en is nog steeds om patiënten thuis kwalitatieve voedingszorg te bieden. Dit doen wij met passie, omdat wij geloven dat een juist gebruik van medische voeding bijdraagt aan het herstel bij ziekte, het voorkomen van complicaties en de kwaliteit van leven”, aldus Monique. “Wij kunnen patiënten efficiënt van medische voeding voorzien en ondersteunen in het gebruik. Na een aanvraag van de diëtist of arts leveren wij de juiste medische voeding zo snel mogelijk aan huis. En als het nodig is, komt een voedingsverpleegkundige bij de patiënten thuis een instructie geven.”

Verbonden voelen

In ruim 27 jaar groeide Sorgente uit tot een organisatie met 150 medewerkers. Hoewel het bedrijf een flinke ontwikkeling doormaakte, is de bedrijfscultuur nog altijd hetzelfde. “Bevlogenheid, humor, transparantie en mensgericht zijn, zijn kenmerkende aspecten”, vertelt Marjon trots. “Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich hierin herkennen en zich verbonden voelen met Sorgente. Nieuwe medewerkers beginnen altijd met een opleiding van een aantal weken. Zij krijgen alle aspecten van het bedrijf te zien en worden begeleid door een buddy of leidinggevende. Het is belangrijk dat zij de context kennen en weten waar zij aan bijdragen.” Marian vult aan: “Daarom hebben we ook sessies gedaan, waarbij patiënten vertelden over hun ervaringen. Onze medewerkers weten daardoor heel goed wat medische voeding betekent voor de klant.”

Samen ontwikkelen

Ook maakten Monique, Marian en Marjon met z’n drieën een enorme ontwikkeling in de afgelopen jaren door: van diëtist tot ieder een eigen vakgebied binnen Sorgente. Zo is Monique er voor de visie. Marian ontdekte haar passie voor de organisatorische en operationele kant. Marjon bekwaamde zich in de commerciële aspecten. Ze vullen elkaar dus goed aan, zowel professioneel als persoonlijk. “Ik denk dat dat onze kracht is. En ons gevoel voor humor natuurlijk! Zo treden we bij elk jubileumfeest op als M3, waarvoor we een act verzinnen. Zelf hebben we dan de grootste lol”, lacht Monique.

Voorop lopen

Over Sorgente haar ambities voor de toekomst zijn ze helder. “Voorop staat dat wij specialist willen blijven en ernaar blijven streven onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Het groeiende klantenaantal, de tevredenheid onder diëtisten en de klanttevredenheidsonderzoeken laten zien dat wij het goed doen. En de verbetervoorstellen die uit de klanttevredenheidsonderzoeken komen, pakken wij op”, aldus Monique. “Daarnaast willen wij het goede blijven doen voor mens, maatschappij en milieu. Wij zijn een B-corp en ook op dat gebied willen wij voorop blijven lopen.” Kortom: Monique, Marian en Marjon blijven voorlopig dezelfde koers varen: “Nog 25 jaar redden we niet hoor,” lachen ze gedrieën. “Maar we zijn nog lang niet klaar!”