Twee handige vernieuwingen in het DAS: Meer inzicht voor verwijzers én assistenten

Nieuws
27 oktober 2025
Zorgprofessional doet een aanvraag in het DAS.

Er zijn twee verbeteringen doorgevoerd in het DAS. Met deze aanpassingen wordt het werken nog makkelijker, overzichtelijker en efficiënter. We lichten de vernieuwingen graag toe.

1. Verzendstatus van pakketten volgen

Vanaf nu kan je via het DAS eenvoudig de verzend- en bezorgstatus van bestellingen van jouw patiënt inzien. Je ziet in één oogopslag waar het pakket is en welke stappen het doorloopt. We kiezen er bewust voor om het afleveradres niet te tonen in verband met de privacywetgeving.

Hoe werkt het?

  • Ga in het DAS naar Clientkaart > tabblad Bestellen.
  • Als jouw patiënt toestemming heeft gegeven om de bestelgeschiedenis in te zien, zijn de bestellingen daar zichtbaar.
  • Zodra een pakket door Sorgente is verzonden, verschijnt automatisch de verzendstatus.
  • Klik op Verzendstatus ophalen. Zo zie je direct of het pakket onderweg is, of al is afgeleverd.

Afbeelding: Voorbeeld van wat er getoond wordt.

Dit levert het jou op:

  • Inzicht in de bestellingen van jouw patiënt, na toestemming van de patiënt.
  • Handig als een patiënt belt met een vraag over zijn bestelling. Je kan meteen meekijken en geruststelling bieden.

Tip: Als het e-mailadres van de patiënt is ingevuld bij de aanvraag, ontvangt de patiënt zelf ook de Track & Trace-code.

Met deze uitbreiding van het DAS heb je altijd snel en gemakkelijk inzicht in de levering van bestellingen van jouw patiënten.

2. Inkijkfunctie voor assistenten*

Nieuw is ook de inkijkfunctie: een mogelijkheid voor assistenten om mee te kijken in het DAS, zonder dat zij zelf aanvragen kunnen indienen. Herhaalbestellingen zijn wel mogelijk.
* bijvoorbeeld afdelingssecretaresse

Zo werkt het:

  • De assistent vraagt een account aan in het DAS en kiest bij soort verwijzer voor inkijkfunctie assistent. Vraag hier een account aan: Digitaal Aanvraag Systeem – Sorgente
  • Vervolgens ontvangt de assistent inloggegevens voor het DAS en moet het account geactiveerd worden.
  • Na activatie van het account kan de assistent inzage krijgen in patiënten van collega’s. Om inzage te krijgen moet je aan elkaar gemachtigd zijn.

De assistent heeft vervolgens toegang tot:

  • De homepage met ingediende, openstaande en bijna verlopen aanvragen
  • Cliëntoverzichten
  • Nieuwsberichten, DAS wegwijzer en kompassen
  • De cliëntkaart met het tabblad Bestellen (voor het plaatsen van een herhaalbestelling en het inzien van de verzendstatus)
  • Het tabblad Vragen, met de gebruikelijke opties zoals adreswijzigingen

Wat niet mogelijk is met de inkijkfunctie:

  • Nieuwe aanvragen of bijlagen indienen
  • Uitvoeringsverzoeken doen
  • Cliëntoverdrachten uitvoeren
  • Een behandeling beëindigen

Dit levert het jou op:

  • Efficiënter samenwerken en meer inzicht voor het hele team; de assistenten krijgen inzicht in de machtigingen van jouw patiënten. Op deze manier kunnen ze ondersteuning bieden en vragen van patiënten beantwoorden.
  • De assistenten hebben inzicht in de verzendstatus van bestellingen.
  • Er kan door de assistenten een herhaalbestelling worden geplaatst.
  • Minder onderbrekingen in het werk van jou als verwijzer.

Heb je vragen over bovenstaande aanpassingen? Neem dan contact op met de Diëtistenlijn via 030 – 6346266 of dietist@sorgente.nl.

Met vriendelijke groet,
Team Sorgente

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Met onze maandelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte van nieuws, kennis en inspiratie rondom medische voeding. Daarnaast ontvang je ook de productupdates.

Aanmelden