Vraag en antwoord drinkvoeding
1. Waarom worden er geen rietjes meer bij drinkvoeding geleverd?
De Europese Unie heeft een nieuwe richtlijn opgesteld voor het terugdringen van plastic wegwerpafval: de Europese Single Used Plastic richtlijn (SUP-richtlijn). Voor juli 2021 moeten alle plastic rietjes verdwenen zijn. Inmiddels zijn alle fabrikanten gestopt met het leveren van rietjes bij drinkvoeding.
We begrijpen dat het gebruik van een rietje wenselijk kan zijn. Daarom bieden we een herbruikbaar rietje aan. Dit kunnen patiënten – op eigen kosten – bestellen in onze webwinkel.
2. Welke drinkvoeding is vegetarisch / veganistisch / halal / FODMAP-arm?
Heeft jouw patiënt een voedingsgewoonte waar we rekening mee moeten houden bij het leveren van drinkvoeding? Als je wilt overleggen kun je contact opnemen met onze productspecialist drinkvoeding.
3. Waar moet een drinkvoedingspatiënt op letten bij op reis gaan?
Gaat jouw patiënt op reis of op vakantie naar het buitenland? Wij geven advies, helpen met het bestellen van de voeding en zorgen (als dat nodig is) voor een gepersonaliseerde douaneverklaring voor de voeding. Adviseer de patiënt om minimaal 6 weken van tevoren contact op te nemen met ons Klantenteam.
Meer tips vind je in de brochure ‘Op reis met medische voeding’ (PDF).
4. Wordt medische voeding – waaronder drinkvoeding – vergoed door de zorgverzekeraar? Zo ja, hoe verloopt die afwikkeling?
Medische voeding – waaronder drinkvoeding – wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Sorgente stuurt de factuur naar de zorgverzekeraar. Jouw patiënt hoeft dus niets te doen. Een eventueel eigen risico (verplicht en/of vrijwillig) verrekent de zorgverzekeraar met de patiënt.
5. Welke producten worden niet vergoed?
Een aantal producten komt niet in aanmerking voor vergoeding. Het gaat om:
- eiwitpoeders
- vezelmixen
- verdikkingsmiddelen
- mixtures
Voor een aantal producten gelden bijzondere vergoedingsregels per zorgverzekeraar. In de vergoedingscheck staan deze uitzonderingen per zorgverzekeraar en onderliggend label.
6. Hoe werkt het voorkeursbeleid van VGZ?
VGZ werkt met een voorkeursbeleid voor drinkvoeding. De door VGZ geselecteerde voorkeursproducten worden niet verrekend met het eigen risico van de patiënt. In onze vergoedingscheck kun je alle door VGZ geselecteerde producten vinden.
7. Kan drinkvoeding aan Sorgente worden geretourneerd?
Patiënten kunnen drinkvoeding retourneren. Om de kwaliteit te waarborgen hebben we voorwaarden en een instructie opgesteld.
Vind jij deze informatie interessant?
Wil je de nieuwste inzichten en tips eenvoudig via e-mail ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief:
Heb je een casus over drinkvoeding?
Heb je een vraag over de inzet van drinkvoeding? Wil je weten welke voedingswaarden een bepaald product bevat? Of heb je rekening te houden met een specifieke voedingsgewoonte?
Via het contactformulier kun je jouw casus voorleggen aan onze diëtisten.