banner
banner-icon

Zo ondersteunen we jouw patiënt

Stap voor stap vertrouwd vertrouwd met het gebruik van sondevoeding thuis

Sondevoeding thuis

Thuis starten met sondevoeding is een ingrijpende verandering. In goede samenwerking met jou als zorgprofessional biedt Sorgente persoonlijke ondersteuning bij het gebruik van sondevoeding thuis. Jouw patiënt ontvangt de voeding en toebehoren zo snel mogelijk. Op basis van de wensen van jou en jouw patiënt bieden wij de juiste voedingszorg.

  • Dag 1: Op jouw verzoek verzorgt onze Voedingsverpleegkundige (BIG-geregistreerd) een instructie. Is dit niet aangevraagd? Dan wordt de eerste bestelling met het bijbehorende gebruiksadvies telefonisch met de patiënt afgestemd door een medewerker van ons Klantenteam Sondevoeding.
  • Dag 3: De Voedingsverpleegkundige belt de patiënt om te vernemen hoe het toedienen van de voeding gaat. Natuurlijk is er dan gelegenheid om vragen te stellen.
  • Dag 10: Een medewerker van het Klantenteam neemt telefonisch contact op om opnieuw te vernemen hoe het met de patiënt gaat. Samen plaatsen ze de volgende bestelling.

Gespecialiseerde verpleegkundigen

Onze gespecialiseerde voedingsverpleegkundigen (BIG geregistreerd) verzorgen instructies sondevoeding en voeren op verzoek diverse medisch-technische handelingen uit, zoals het plaatsen van een neus-maagsonde. Voor deze handelingen is een uitvoeringsverzoek noodzakelijk.

Instructies sondevoeding

Onze Voedingsverpleegkundigen verzorgen instructies sondevoeding in het ziekenhuis (voor ontslag) of thuis bij jouw patiënt. Tijdens deze instructie bespreekt onze Verpleegkundige stap voor stap het gebruik van sondevoeding thuis. Deze persoonlijke instructie wordt als zéér waardevol ervaren door de patiënt, omdat ze samen de stappen doorlopen, de pomp leren kennen en direct hun vragen kunnen stellen.

Alle stappen staan ook in onze Handleiding Sondevoeding die de Verpleegkundige achterlaat, zodat de patiënt het zelf nog na kan lezen. Heeft de patiënt toch nog vragen of ervaart hij/zij problemen? Voor sondevoedingspatiënten is het Klantenteam Sondevoeding bereikbaar op het telefoonnummer 030 – 634 62 69. Buiten kantooruren kunnen patiënten daar ook terecht voor spoedvragen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. De patiënt wordt dan doorgeschakeld naar één van onze Voedingsverpleegkundigen.

Medisch technische handelingen

Onze verpleegkundigen zijn ook bevoegd om de onderstaande medisch technische handelingen bij jouw patiënt thuis uit te voeren.

  • Plaatsen, verwisselen of verwijderen van een neus-maagsonde;
  • Verwisselen van een gastrostomiesonde of button
  • Opmeten van een fistelkanaal
  • Uitvoeren van probleemanalyses

Voor het uitvoeren van bovenstaande medisch technische handelingen is een uitvoeringsverzoek noodzakelijk*. Deze kan aangevraagd worden via ons Digitaal Aanvraagsysteem Sorgente (DAS).

*Medisch technische handelingen kunnen eenmalig of maximaal drie keer in een periode van één jaar ingaande op de startdatum van het uitvoeringsverzoek worden aangevraagd bij Sorgente. Dit betreft planbare zorg.


Instructievideo’s gebruik sondevoeding

Voorafgaand aan de eerste bestelling ontvangt elke patiënt een e-mail met links naar de video’s die van toepassing zijn op de situatie. Hieronder staan de categorieën:

  • Starten met sondevoeding
  • Sondevoeding toedienen
  • Reinigen en onderhouden
  • Dagelijks leven met sondevoeding

Sorgente informaterialen ondersteuning bij gebruik sondevoeding patient

Informatiematerialen sondevoeding en toebehoren

Om jouw patiënt te ondersteunen in het gebruik van sondevoeding hebben we diverse informatiematerialen samengesteld. Jij kunt deze via het DAS – op het moment dat je bezig bent met het samenstellen van een aanvraag – toevoegen aan de bestelling voor jouw patiënt. Bekijk de materialen.


De Bestelhulp: online tool voor samenstellen bestelling sondevoeding

De Bestelhulp is een online tool die jouw patiënt helpt bij het samenstellen van een bestelling sondevoeding volgens het dieetvoorschrift. Uitgaande van het voorschrift berekent de Bestelhulp hoeveel medische voeding er maandelijks besteld mag worden. Het is de patiënt dus duidelijk wanneer en hoeveel hij mag bestellen. De Bestelhulp is gekoppeld aan het persoonlijke ‘Mijn Sorgente’ account van jouw patiënt. Wil je er meer over weten? Neem contact op met de Diëtistenlijn.


Gespecialiseerd Klantenteam

Gespecialiseerd Klantenteam

Voor bestellingen en vragen over het gebruik van sondevoeding kunnen patiënten terecht bij ons Klantenteam Sondevoeding (volwassenen) of Klantenteam KinderCare (kinderen onder de 18 jaar).

 

Contact

Patiëntverenigingen gebruikers sondevoeding

Onderstaande patiëntenverenigingen behartigen de belangen van mensen, die sondevoeding gebruiken:

  • De Vereniging van Ouders van Couveusekinderen (VOC)
    Deze vereniging behartigt de belangen van ouders waarvan de baby meteen na de geboorte in het ziekenhuis wordt opgenomen. Het gaat om te vroeg, te licht of ziek geboren kindjes.
  • VKS
    VKS is er voor mensen met alle soorten erfelijke stofwisselingsziekten of metabole ziekten. Voor de patiënt, ouder van een patiënt, de leerkracht, opa/oma of tante/oom. 
  • Patiëntenvereniging aangeboren hartafwijkingen (PAH)
    De PAH richt zich op mensen met een aangeboren hartafwijking, hun ouders of verzorgers en hun naasten. 
  • Kanker.nl
    Het online platform Kanker.nl is er voor iedereen die met kanker te maken krijgt
  • CP Nederland
    Op de website van CP Nederland staat ervaringskennis voor mensen met CP en ouders of verzorgers van een kind met CP.
  • Nee-Eten!
    Nee-Eten! Is een vereniging voor ouders of verzorgers van een kind met chronische voedselweigering en sondevoeding.
  • Crohn & Colitis NL
    Deze organisatie geeft deskundig advies vanuit het perspectief van mensen met crohn of colitis ulcerosa.
  • VOKS
    VOKS is de patiëntenvereniging voor mensen geboren met een slokdarmafsluiting.
  • Stichting Zehg
    Het voornaamste doel van Stichting Zehg is een plek bieden waar vrouwen met  hyperemesis gravidarum (HG) of zwangerschapsmisselijkheid informatie kunnen vinden en delen.
  • ALS Patients Connected (APC)
    APC verenigt, vertegenwoordigt én verbindt mensen met ALS, PLS of PSMA en hun naasten.
  • Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS)
    NCFS is dé patiëntenorganisatie voor iedereen met taaislijmziekte en hun naasten. 

Sondevoeding en toebehoren aanvragen?

Ga naar het DAS