Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over drinkvoeding, sondevoeding en toebehoren, dieetzuigelingenvoeding of stofwisselingspreparaten? We hebben de meest gestelde vragen per productgroep voor je verzameld.

Staat jouw vraag er niet bij?

Neem contact op met de Diëtistenlijn. Zij beantwoorden graag al jouw vragen.

Drinkvoeding

Welke drinkvoeding is vegetarisch / veganistisch / halal / FODMAP-arm?

Heeft jouw patiënt een voedingsgewoonte waar rekening mee gehouden moet worden? Bekijk dan ons digitale Drinkvoedingskompas, daar zie je direct welke drinkvoeding geschikt zijn voor de voedingsgewoonte van jouw patiënt.

Waar moet een drinkvoedingspatiënt op letten bij op reis gaan?

Gaat jouw patiënt op reis of op vakantie naar het buitenland? Wij geven advies, helpen met het bestellen van de voeding en zorgen (als dat nodig is) voor een gepersonaliseerde douaneverklaring voor de voeding. Het advies is om jouw patiënt minimaal zes weken voor vertrek contact op te laten nemen met ons Klantenteam Drinkvoeding.

Meer tips vind je in de brochure en het artikel op reis met medische voeding.

Wordt medische voeding – waaronder drinkvoeding – vergoed door de zorgverzekeraar? Zo ja, hoe verloopt die afwikkeling?

Medische voeding – waaronder drinkvoeding – wordt vergoed vanuit de basisverzekering op voorwaarde dat:

  • de drinkvoeding onder vergoede producten valt bij de zorgverzekeraar;
  • de patiënt een medische indicatie heeft;
  • er een geldige aanvraag is (verklaring dieetpreparaten).

Sorgente stuurt de factuur naar de zorgverzekeraar. Jouw patiënt hoeft hiervoor niets te doen. Een eventueel eigen risico (verplicht en/of vrijwillig) verrekent de zorgverzekeraar met de patiënt. Lees meer over vergoeding van medische voeding via de zorgverzekering.

Welke producten worden niet vergoed?

Binnen de productgroep drinkvoeding komen een aantal producten niet in aanmerking voor vergoeding. Het gaat dan om:

  • Eiwitpoeders
  • Vezelmixen
  • Verdikkingsmiddelen
  • Mixtures

Voor een aantal producten gelden bijzondere vergoedingsregels per zorgverzekeraar. In de vergoedingscheck vind je deze uitzonderingen per zorgverzekeraar en onderliggende labels.

Hoe werkt het voorkeursbeleid van VGZ?

VGZ werkt met een voorkeursbeleid voor drinkvoeding. De door VGZ geselecteerde voorkeursproducten worden niet verrekend met het eigen risico van de patiënt. Bekijk hier het overzicht van de door VGZ geselecteerde producten.

Kan drinkvoeding aan Sorgente worden geretourneerd?

Het is mogelijk om drinkvoeding aan Sorgente te retourneren. Hiervoor hebben we voorwaarden en een instructie opgesteld. Op deze manier kunnen we de kwaliteit van de voeding waarborgen. Je kan het lezen in de retourvoorwaarden.

Sondevoeding

Welke tips kan ik mijn patiënt geven bij het gebruik van sondevoeding en koud weer?

  • Zorg dat de pomp voldoende opgeladen is vóórdat de patiënt naar buiten gaat. Door kou kan het accuvermogen van de pomp afnemen, waardoor er eerder opgeladen moet worden.
  • Zorg dat de voeding bij toediening op kamertemperatuur is.
  • Een pomp kan alarm geven, als de overgang van temperatuur erg groot en plotseling is. Dit kan voorkomen worden door de pomp in een handdoek te wikkelen. Hierbij kan de zak sondevoeding mee ingepakt worden om te voorkomen dat de voeding te sterk afkoelt.
  • Bedek bij het naar buiten gaan ook de pompset: stop deze onder de jas.

Deze tips worden getoond in de instructievideo ‘Sondevoeding bij koud weer’.

Welke tips kan ik mijn patiënt geven bij het gebruik van sondevoeding en warm weer?

  • Zorg dat de pomp voldoende opgeladen is vóórdat de patiënt naar buiten gaat.
  • Zorg dat de voeding bij toediening op kamertemperatuur is.
  • Er kan een koelelement in de rugtas meegenomen worden. Voorkom dat het koelelement direct tegen de pomp of de zak voeding ligt: wikkel het element in een theedoek.
  • Houd de rugtas zo veel mogelijk uit de zon.
  • Spuit de sonde eventueel extra door met water om meer vocht binnen te krijgen.

Tip: laat jouw patiënt de instructievideo ‘Sondevoeding bij warm weer’ zien.

Welke tips kan ik mijn patiënt geven over douchen met sondevoeding?

  • Vóórdat er gedoucht gaat worden is het belangrijk dat de pomp eerst uitgeschakeld en afgekoppeld wordt.
  • Spoel de sonde door met lauwwarm water en sluit de sonde af met een afsluitdopje.
  • Controleer of de neuspleister en neussonde nog op de juiste plaats zit.

Deze tips worden getoond in de instructievideo ‘Douchen met sondevoeding’.

Welke tips kan ik mijn patiënt geven over slapen met sondevoeding?

  • Controleer vóór het slapengaan de ligging van de sonde en neuspleister.
  • Controleer of er voldoende voeding in de zak zit, zodat deze de hele nacht kan doorlopen.
  • Plaats de rugtas met de pomp zo dicht mogelijk naast de patiënt, bijvoorbeeld op het nachtkastje ofeen stoel.
  • Plaats de stekker in de pomp en het stopcontact, zodat de pomp kan opladen gedurende de nacht.
  • Het is belangrijk dat er ’s nachts niet op het toedieningssysteem gelegen wordt.

Voor de patiënt hebben we een instructievideo en een artikel gemaakt over slapen met sondevoeding.

Waar moet een sondevoedingspatiënt op letten bij op reis gaan?

Gaat jouw patiënt op reis of op vakantie naar het buitenland? Wij geven advies, helpen met het bestellen van de voeding en zorgen (als dat nodig is) voor een gepersonaliseerde douaneverklaring voor de voeding of voedingspomp. Adviseer de patiënt om minimaal 6 weken van tevoren contact op te nemen met ons Klantenteam Sondevoeding.

Meer tips vind je in de brochure of het artikel over op reis met medische voeding.

Moet het systeem van de voedingspomp doorgespoeld worden als de patiënt een paar uur per dag geen sondevoeding gebruikt?

Ja, ons advies: spoel het systeem na gebruik door met water. Bewaar het dan in een afgesloten bakje in de koelkast. Wanneer er nog wat water in het toedieningssysteem zit dan loopt dat er bij het opnieuw vullen vanzelf uit.

Wanneer mogen de voedingspompsystemen vervangen worden?

Deze mogen elke dag vervangen worden.

Wat te doen bij een verstopping van de sonde?

Allereerst is het zaak om na te gaan hoe lang geleden de sonde bij jouw patiënt is ingebracht. Wanneer dit onlangs is gedaan kan het zijn dat de sonde te diep zit of is geknikt. Is de sonde langer geleden ingebracht? En heeft de patiënt niet eerder problemen ervaren? Waarschijnlijk is er dan sprake van een verstopping.

Om de verstopping op te lossen adviseren we het volgende:

  • Spuit door met volle 20 ml (volwassenen) spuit lauw water. Is de verstopping niet opgelost? Trek en duw voorzichtig aan de spuit. Zo wordt druk opgebouwd waardoor de verstopping losgemaakt kan worden.
  • Wanneer de verstopping zichtbaar is in het uitwendige deel van de sonde, dan kan jouw patiënt proberen om die voorzichtig met de vingers los te kneden. Tegelijkertijd moet de sonde met een volle 20 ml spuit lauw water doorgespoten worden. Werkt dit niet? Adviseer de patiënt om contact op te nemen met de medewerkers van het Klantenteam Sondevoeding.

Kun je per portie of bolus voeden op een sonde die in de darm eindigt?

Nee, in verband met dumpingklachten wordt dit afgeraden.

Mag een voerdraad van een sonde opnieuw gebruikt worden?

Ja, ons advies: spoel het systeem na gebruik door met water. Bewaar het dan in een afgesloten bakje in de koelkast. Wanneer er nog wat water in het toedieningssysteem zit dan loopt dat er bij het opnieuw vullen vanzelf uit.

Hoelang mag een sonde blijven zitten?

Sondes zijn van verschillende materialen gemaakt en hebben verschillende kenmerken. Onderstaand zie je een overzicht van de verschillende materialen, met daarbij de gebruiksduur.

  • PVC (polyvinylchloride): ± 7 dagen
  • PUR (polyurethaan): ± 6 weken
  • Siliconen: ± 3-4 maanden.

Hoelang mag sondevoeding aanhangen?

Als de sondevoeding aangesloten is kan het een beperkte tijd aanhangen. In onderstaand schema zie je de maximale aanhangtijden voor de verschillende verpakkingen.

Verpakking Aanhangtijden (maximaal)
In de originele verpakking 24 uur*
Overgegoten in een container 8 uur**
Zelfbereide / samengestelde sondevoeding 1 tot 4 uur (zie verpakking van de voeding)

*Flesje 125 ml of 200 ml Infatrini (Peptisorb): 4 uur
**Flesje 125 ml of 200 ml Infatrini (Peptisorb) 4 uur en sondevoeding van Nestlé 6 uur

Bewaaradviezen

Dichte verpakkingen moeten voor zover mogelijk op een donkere, koele plaats bewaard worden. Als een verpakking geopend is moet de voeding in de koelkast worden bewaard.

Sondevoeding Bewaaradvies
Verpakking ongeopend Buiten de koelkast tot de houdbaarheidsdatum
Verpakking geopend met dop erop 24 uur in de koelkast*
Overgegoten in een container 24 uur in de koelkast
Zuigelingenvoeding / Zelfbereide voeding Volgens gebruiksaanwijzing op de verpakking

*Nestlé heeft een aantal sondevoedingen beschikbaar in Simplink 250 ml bolus-verpakkingen (Compleat en Isosource Protein Fibre). De sondevoeding in Simplink-verpakking is na opening afgesloten 12 uur houdbaar in de koelkast. De 500 ml  en 1000 ml verpakkingen van Nestlé zijn wel afgesloten 24 uur houdbaar in de koelkast na openen.

Mag sondevoeding worden ingevroren?

Ja, maar we raden dit niet aan. Tijdens het ontdooien kan de consistentie van de voeding veranderen, waardoor klontjes kunnen ontstaan. Die kunnen verstopping in de sonde veroorzaken. Bovendien is het niet bekend hoe lang sondevoeding veilig ingevroren kan worden en hoe lang het na ontdooien gebruikt mag worden.

Door het gebruik van medicatie is de sonde niet goed schoon te houden, waardoor deze eerder aan vervanging toe is. Hoe kan de patiënt dit voorkomen?

In deze situatie – medicatie door de sonde – is het belangrijk om de sonde voor én na elke toediening van medicatie goed door te spuiten met minimaal 20 ml lauw water. Overigens geldt voor kinderen een hoeveelheid van 2-10 ml (afhankelijk van de leeftijd).

Stofwisselingspreparaten

Zijn stofwisselingsproducten ook los te bestellen, zodat mijn patiënt de producten kan uitproberen?

Helaas is dit in de meeste gevallen niet mogelijk. Vrijwel alle producten worden per x aantal – bijvoorbeeld 30 stuks – in een doos geleverd.

Waar moet een patiënt op letten bij het meenemen van stofwisselingspreparaten op reis?

Gaat jouw patiënt op reis of op vakantie naar het buitenland? Wij geven advies, helpen met het bestellen van de voeding en zorgen (als dat nodig is) voor een gepersonaliseerde douaneverklaring voor de voeding. Adviseer de patiënt om minimaal 6 weken van tevoren contact op te nemen met het Klantenteam Stofwisselingspreparaten.

Meer tips vind je in de brochure ‘Op reis met medische voeding’ en het artikel Op reis met medische voeding.

Welke producten worden niet vergoed?

In de meeste gevallen worden stofwisselingspreparaten vergoed. Voor een aantal producten gelden bijzondere vergoedingsregels per zorgverzekeraar. In de vergoedingscheck staan deze uitzonderingen per zorgverzekeraar. Eiwitarme producten worden in géén geval vergoed.

Dieetzuigelingenvoeding

Tot welke leeftijd wordt dieetzuigelingenvoeding bij de indicatie milde voedselallergie vergoed?

Bij voedselallergie met milde klachten  geldt tot de leeftijd van 1 jaar een maximaal volume van 1000 ml per dag. Vanaf 1 jaar tot de leeftijd van 2 jaar geldt een maximaal volume van 500 ml per dag. Vanaf de leeftijd van 2 jaar is een individuele machtigingsaanvraag noodzakelijk. Bij een individuele machtigingsaanvraag wordt er een extra schriftelijke motivatie gevraagd. De motivatie wordt beoordeeld door de zorgverzekeraar.

Er bestaat pas aanspraak op vergoeding vanaf het moment van diagnosestelling. Gedurende de eliminatie-herintroductiefase komt de voeding niet in aanmerking voor vergoeding.

Welke producten worden niet vergoed?

Een aantal producten komt niet in aanmerking voor vergoeding. Zo wordt dieetvoeding bij refluxklachten niet vergoed. Daarnaast gelden er verschillende richtlijnen voor vergoeding van dieetzuigelingenvoeding bij voedselallergie. Bekijk de criteria voor vergoeding dieetzuigelingenvoeding bij allergie.

Waar moeten de ouders of verzorgers op letten als zij dieetzuigelingenvoeding op reis meenemen?

Gaat het patiëntje op reis of op vakantie naar het buitenland? Wij geven de ouders of verzorgers advies, helpen met het bestellen van de voeding en zorgen (als dat nodig is) voor een gepersonaliseerde douaneverklaring voor de voeding. Adviseer de ouders of verzorgers om minimaal 6 weken van tevoren contact op te nemen met het Klantenteam Kindercare.

Meer tips vind je in de brochure en het artikel over op reis met medische voeding.

Wat is het verschil tussen intensief gehydrolyseerde voeding (eHF) en voeding op basis van vrije aminozuren (AA)? Welke voedingen levert Sorgente?

Bij intensief gehydrolyseerde voeding zijn de eiwitten in kleine stukjes geknipt (gehydrolyseerd), waardoor kinderen met een allergie de eiwitten vaak wel kunnen verdragen. Voedingen op basis van vrije aminozuren bevatten uitsluitend losse aminozuren, géén eiwitten. Laatstgenoemde voedingen kennen geen allergische
reacties.

In de meeste gevallen wordt gestart met een eHF voeding. Wanneer dit niet toereikend is dan wordt een AA voeding geadviseerd. Er zijn ook situaties waarbij een specialist direct een AA voeding adviseert. Voeding op basis van vrije aminozuren (AA) kunnen alleen worden voorgeschreven onder de indicatie ernstige voedselallergie. Deze indicatie moet zijn vastgesteld door een medisch specialist.

In ons Kinderkompas vind je het complete overzicht dieetzuigelingenvoeding.

Ik wil mijn patiënt dieetzuigelingenvoeding voorschrijven. De provocatiedatum is gepland en volgt later. Hoe kan ik de voeding aanvragen?

Dieetzuigelingenvoeding bij een voedselallergie wordt vergoed vanaf de diagnosedatum. Voorafgaand aan de gestelde diagnose komt de voeding niet in aanmerking voor vergoeding. De ouders of verzorgers zullen de voeding zelf moeten bekostigen.